A jó pap holtig tanul
Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár volt a vendége a KÉSZ taksonyi csoportjának, aki a köznevelésről és a közoktatásról beszélt a Pár-Beszéd című rendezvénysorozat keretében.
A köszöntő és bevezető gondolatok után Maruzsa Zoltán államtitkár előadásában bemutatta, hogy az elmúlt közel tíz esztendőben, a közel tizenkétezer helyszínen zajló és közel másfélmillió óvodást és tanulót érintő köznevelési intézményekben milyen széleskörű karbantartásokat és felújításokat végzett a kormányzat. Ez jelentette sok esetben az épületek korszerűsítését, elsősorban a megújuló energetikai és fenntarthatósági szempontok alapján, illetve átépítéseket, férőhelybővítéseket vagy éppen az elektromos hálózat felújítását, az informatikai rendszerek korszerűsítését.
A beszámolóban kiemelt figyelmet kapott az agglomeráció, ahol szintén komoly fejlesztések valósultak meg: sor került például új iskola építésére és átadására a tavalyi évben Szigetszentmiklóson vagy épületkorszerűsítésre és kapacitásbővítésre Délegyházán. Az államtitkár ismertette a szomszédos városban, Dunaharasztin fennálló helyzetet is: − Továbbra is szó van a Hunyadi általános iskola egyházi fenntartásba vételéről, de ennek előfeltétele kell legyen egy újabb általános iskola megépítése, amely a jelenlegi, szomszédunkban zajló háború és korábbi inflációs helyeztt miatt egyelőre elnapolásra került, de remélhetőleg ez a mostani helyzet belátható időn belül változni fog.
A rendezvényen szóba került a keresztény értékrend fontossága az oktatás-nevelésben. Az ezzel kapcsolatos kérdésekre az államtitkár elmondta, hogy közel kétezer diák tanul napjainkban katolikus iskolákban, amely iskolák legfőbb erénye mai is, hogy rávilágít a keresztény értékekre és az általános természeti törvényekre a különböző tantárgyakon keresztül. Maruzsa Zoltán továbbá kiemelte az ezekből az iskolákból kikerülő közösségi szellemet, utalva arra a megtartó erőre, amely sokszor egy egész életre összekovácsolja az ott tanulókat. Tájékoztatta a jelenlévőket az általános iskolákban bevezetett hittanra járók számadatairól, melyből egyértelműen látszik, míg korábban csökkent, illetve stagnált ez a létszám, az utóbbi időszakban egyértelmű emelkedés tapasztalható.
A beszélgetés folyamán megkerülhetetlen volt az oktatás és a digitalizáció szerepe. Maruzsa Zoltán elmondta, hogy köszönhetően annak, hogy a digitális transzformáció kormányzati szempontból nemzetstratégiai kérdés, és az elmúlt években nagyon sok fejlesztés történt ezen a területen, az ország nemzetközi viszonylatban is élenjáró módon, gyorsan át tudott állni a jelenléti oktatáról a digitális oktatásra a pandémia idején. − A felsőoktatásban már régóta zajlik digitális oktatás, természetesen hibrid formában, így sok tapasztalat onnan is átemelhető volt − mondta az államtitkár. − Természetesen az oktatást nem lehet kizárólagosan digitális formában végezni, de fontos szerepe van a mai modern technikának, eszközöknek a készségek fejlesztésében, a tanulás megkönnyítésében. Ezt egyébként csak fokozza
a mesterséges intelligencia térnyerése, különösen az utóbbi egy évben, amely a jövő oktatásának megkerülhetetlen tényezőjévé fog válni
− mutatott rá Maruzsa Zoltán.
Ismert tény, hogy mindannyian másképpen, eltérő ütemben tanulunk, sajátosak az ismeretszerzési metódusaink. Az AI nagy támogatást jelenthet az oktatás személyre szabásában. Jelenleg is találkozhatunk olyan mesterségesintelligencia-alapú rendszerekkel, amelyek autonóm működése segíti a tanulókat, hogy a saját tempójukban haladhassanak. A gépi tanulás minduntalan felüti a fejét az oktatásban; felgyorsítják a munkafolyamatokat, csökkentik a terheket, és magabiztosan halad abba az irányba, hogy a jövő oktatásának egyik központi eleme legyen. A mesterséges intelligenciának kiemelt pozíciója van a feltörekvő technológiák között. Ezek a rohamosan fejlődő tudományágak olyan jövőképet ígérnek, amelyben számos, hagyományosan emberek által végzett feladat automatizálható: segítségükkel csökkenthetjük az emberi terheket, és a fejlődés útjára léphetünk. Az előadó kijelentette:
a fiatalok számára a digitális világ nem egy eszközt jelent, hanem jóval inkább már életteret.
Ezért fontos a biztonságos internethasználat megtanítása, ismerni kell a veszélyeket, és értékelni a kockázatokat, amelyek közül a kiközösítést és a megszégyenítést emelte ki.
Felvetődött a kérdés, vajon létezik-e példa értékű, követendő oktatási modell? Válaszában az államtitkár elmondta, hogy sokféle oktatási típus létezik, ezek sokszor földrajzi alapon és az ott élő kultúrák hagyományaira vezethetők vissza. − Természetesen jó példák mindig akadnak, amelyeket érdemes megvizsgálni vagy megfontolni. A cél az, hogy Magyarország járjon elől példával, és olyan világszínvonalú oktatás valósuljon meg, amely mások számára lehet követendő példa. Egy esetleges következő kormányzati ciklusban ez kiemelt szerepet fog kapni − hangsúlyozta Maruzsa Zoltán.
A jó pap holtig tanul − tartja a mondás. Ez egyre fontosabb kijelentés a mai világunkban. Egy olyan világban, ahol szó szerint ömlenek ránk az információk, az adatok és a különböző innovációk, amelyek elsajátítása azzal kezdődik, hogy nemcsak megismerni, de megtanulni is kell azokat. Ennek dinamikája van, amely pedig az embert egész életében elkíséri és tanulásra, fejlődésre készteti egyben.
A tudás az a kincs, amit ha megszerzünk, azt senki el nem veheti tőlünk. Bölcsességre, tudásra, széleskörű ismeretekre, hiteles forrásokra, emberekre és információkra különösen nagy szükség van egy olyan adatvezérelt világban, mint amilyenben most él az emberiség. Hiszen egyre nehezebb megkülönböztetni a valós hírt, illetve információt a valótlantól, ezért is különösen fontos visszanyúlnunk a hit igazságaihoz, amely mindennek az alapja, és több mint kétezer éve változatlan.
A program végén volt lehetőség a hallgatóság soraiból is kérdezni. A kérdezőket a diákok leterheltsége, az iskolai hiányzások igazolhatósága, de a különböző, elsősorban skandináv oktatási modellek is érdekelték. Az előadó ezekre is igyekezett kimerítő válaszokkal szolgálni. Az esemény után pedig még hosszasan beszélgetett egyénileg is a jelenlévőkkel.
Barna Tamás, a taksonyi KÉSZ elnöke
fotó: Wágner Attila